פותחים את שנת 2024 אחרת!

שנת 2023 הסתיימה לה , שנה מורכבת וקשה, במובנים רבים, וכולנו הושפענו מכך ועברנו שינוי במידה כזו או אחרת , בהתייחסות  לעולם העסקי זו הייתה שנה עסקית מאתגרת עם שינויים רבים בצורת העבודה בפוטנציאל ובשוק בכלל , חלקנו הצליח יותר וחלקנו פחות , כולנו רוצים להפוך את שנת 2024 לחזקה פורה ומשגשגת יותר.

רובנו ממשיכים לרוץ קדימה, בלי לחשוב ולנתח מה נכון לנו לעשות השנה בעסק, איפה אנחנו רוצים להיות , מהם תחומים שחשוב לנו לקדם השנה בעסק , מה אנחנו רוצים לשנות .

לרב נתנהל לפי מבצע של חברת ביטוח , לפי דרישות הלקוחות, לפי אירוע שקורה כזה או אחר , לרב נתנהל ונגיב לאירועים וזו מילת המפתח , ברגע שאנחנו מגיבים ללא תוכנית מוקדמת אנחנו לפעמים נצליח יותר לפעמים פחות, לרב נפספס הזדמנויות גדולות, נסמוך יותר על המזל, על הגורל  במקום לעזור לו.

תחשבו על קבוצת כדורגל ללא תכנון, ללא ליווי ללא אימונים ללא הכנה מוקדמת כלל, האם יש לה סיכוי לנצח, אולי , בעיקר מול קבוצות חלשות משמעותית ממנה, אבל האם היא תנצל את מלוא הפוטנציאל שלה, בטוח שלא, כנראה גם לא תגיע להישגים משמעותיים, ובטח לא כמו שהיא יכולה.

האוטומט גודם לנו לרוץ קדימה, לחיות בהווה, לטפל בבעיות של כאן ועכשיו, כמו קבוצת הכדורגל נוכל לנצח פה ושם, אבל אם אנחנו רוצים באמת להצליח , לנצל את הפוטנציאל והאפשרויות אנחנו צריכים לחשוב קצת אחרת.

אנחנו בתחילת שנת עסקים חדשה , ינואר זה חודש מעולה לעשות חשיבה מעמיקה , תחשבו כמה המצב היום שונה משנה קודמת , מצב השוק , המוטיבציה החשיבה, הכל דומה ושונה מאד, אולי מצריך מחשבה ושינוי גם מאיתנו, למה אנחנו מצפים ועל מה חשוב לנו להשפיע השנה בעסק שלנו  באופן משמעותי.

בענף הביטוח יש היום מגוון רחב של כלים שמאפשרים לנו עבודה יעילה ונוחה בשיווק ובמכירות שלנו, חשוב לדעת לנצל את הכלים הללו, עדכונים ושינויים רגולטוריים שנכנסו ובנוסף חווית לקוח שעוזרת לנו להגדיל ולמנף את העסק שלנו.

אז מה עושים?

השלב הראשון בניית תוכנית אסטרטגיית עסקית  שתשמש כמסגרת מנחה ומעצימה לאורך שנת העסקים ותיצור בהירות לנו ולעובדים שלנו, שתוביל להגברת הפרודוקטיביות והחדשנות, ותסייע  בהקצאה מושכלת של משאבים, בין אם זה כספים, כוח אדם או טכנולוגיה. שתאפשר לתעדף יוזמות שמתאימות ליעדים האסטרטגיים שלנו, למקסם את ההחזר על ההשקעה ולמזער בזבוז משאבים.

כדי שתצליחו אני ממליצה על ארבעה שלבים מרכזיים לפיתוח אסטרטגיה מנצחת לעסק שלכם:

  • הבהירו את החזון והמטרות שלכם:

קודם ולפני הכל חשוב שנבהיר לעצמנו את החזון, מה אנחנו רוצים להשיג , לאן אנחנו רוצים להגיע ,תבינו היכן אתם רוצים שהעסק שלכם יהיה בטווח הארוך. תנסחו מטרות ספציפיות, שניתנות להשגה ומדידות המתאימות לחזון שכתבתם. בין אם מדובר בהרחבת נתח שוק, שיפור איכות השירות שלכם או כניסה לשווקים חדשים, הצבת חזון מוגדר היטב מספק כיוון ברור ומאפשר לכם לבחור את הפעולות הנכונות , ולנצל הזדמנויות בשבילכם ובשביל העסק שלכם.

שמענו את זה אולי אלף פעם אבל רובנו לא הקדשנו לנושא הזה מספיק מחשבה, וגם לא ממש הגענו לידי הגדרה ותתפלאו עד כמה זה חשוב גם לכתיבה, עד כמה שזה ישמע לכם מוזר חזון כתוב של עצמנו חזק בהרבה מחזון שנשאר בגדר מחשבה .

  • ערכו ניתוח יסודי:

לאחר שביצענו וכתבנו את החזון שלנו , לאן אנחנו רוצים להגיע ( קבענו את היעד שלנו ב-WAZE) , עכשיו אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מגיעים לשם, והשלב הראשון הוא להבין איפה אנחנו עומדים, לצורך זה נבצע ניתוח מקיף של גורמים פנימיים וחיצוניים כאחד שיכולים להשפיע על העסק שלנו.

זה כולל ניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות, איומים) כדי לזהות יכולות פנימיות ותנאי שוק חיצוניים. ננתח מגמות שוק, אסטרטגיות מתחרים, צרכי לקוחות והתקדמות טכנולוגית.

ניתוח זה יעזור לכם לזהות הזדמנויות פוטנציאליות לניצול ואיומים להפחתה, תוך מינוף נקודות החוזק שלכם וטיפול בחולשות.

  • הגדירו את מפת הדרכים השנתית:

לאחר שיש לנו את היעד ואת המיקום של איפה אנחנו עומדים, נשאר לחשוב מה הדרך הטובה והיעילה ביותר להגיע ליעד שלנו , סביר שטווח החזון (היעד) שלנו ינוע על טווח רחב משל שנה (רובנו מסוגלים לדמיין בטווח של עד חמש שנים ) אבל בכל מקרה אנחנו צריכים לגזור את מפת הדרכים שלנו למשך השנה העסקית הקרובה.

מפת הדכים יכולה להיות בקוביות גדולות אבל היא חייבת להיות מוגדרת ותחומה באבניי דרך(צמתים)  בהם ניתן למדוד לאיפה הגענו, לרוב אבני הדרך יהיו חודשיים או רבעוניים. מאד חשוב לשים לב שמפת הדרכים תוביל לכיוון היעד שלנו .

בבניית מפת הדרכים יש גם לחשוב על האסטרטגיות והטקטיקות המתאימות כדי להגיע לאותן הקוביות שתכננו הקצאת משאבים והקצאת אחריות בהתאם. התוכנית שלכם צריכה לכלול היבטים שונים, כולל שיווק, תפעול, כספים, כ”א וטכנולוגיה.

תוודאו שהתוכנית שלכם  גמישה מספיק כדי להסתגל לתנאי השוק המשתנים תוך שמירה על התמקדות ביעדים ארוכי הטווח שלנו.

  • תיישמו, תפקחו ותתאימו:

בנוף העסקי המתפתח במהירות של היום, יכולת הסתגלות היא אחת המפתחות. יש לנו כבר יעד ויש לנו גם אבני דרך וחשיבה על איך ניישם ונגיע לכל אחת מאבני הדרך, עכשיו נשאר לנו להתחיל לעבוד , צריך לזכור אנחנו נמצאים  בנוף עסקי משתנה ללא הרף, השוק משתנה וגם הלקוחות ישתנו, המצב הפוליטי במדינה משתנה, תחשבו מה עברנו בשנה האחרונה עד כמה הכל משתנה כולל עולם העסקים, אנחנו צריכים לפעול בהתאם לתוכנית שלנו, לעקוב באופן  קבוע אחר ההתקדמות לקראת היעדים שלנו להעריך את אפקטיביות האסטרטגיות והטקטיקות שלנו, ולבצע התאמות על פי הצורך. גמישות וכושר הסתגלות הם קריטיים, ולזכור לחדד את האסטרטגיות שלנו על סמך מידע חדש או שינויים בשוק.

לסיכום, לתחילת שנת עסקים יש משמעות עצומה בעיצוב מסלול הצלחת העסקים שלנו. זה זמן להתבוננות פנימית, לתכנון ולקביעת המסלול למסע שלפנינו. אסטרטגיה עסקית מתוכננת בקפידה משמשת מצפן, מנחה עסקים דרך אתגרים והזדמנויות, ובסופו של דבר סוללת את הדרך לצמיחה בת קיימא וליתרון תחרותי בשוק.

שנה עסקית טובה ומוצלחת לכולנו

שלכם ובשבילכם,

רוני יונג,

יועצת ארגונית ועסקית עם התמחות וניסיון בעולם הביטוח.

רוני יונג
רוני יונג

קצת עלי

מעל 20 שנות ניסיון בניהול בעולמות השיווק והמכירות בחברות גדולות, מלווה ארגונים, סוכנויות ביטוח , ובעלי עסק בתחומים שונים יד ביד , צעד אחר צעד להצלחה, לגידול משמעותי במכירות ולשינוי מהותי בעסק .

מאמרים חדשים