חוסן אישי ועסקי , איך ממשיכים קדימה – חלק א

חוסן אישי ועסקי, איך ממשיכים קדימה – חלק א

אנחנו בתקופה מורכבת עם הרבה קשיים מורכבויות ואתגרים , אנחנו כולנו מעורבים במלחמה בצורה כזו או אחרת , המצב האישי מנטלי והעסקי הוא לא פשוט, והכי קל לנו להיצמד לוותר ולחכות, להיצמד למסכי הטלוויזיה להיכנס לדיכאון זמני ולהזניח את עצמנו מבחינה אישית ועסקית, תמיד נוכל להסביר שאין מה לעשות והזמנים הם זמנים קשים.

יש אפשרות אחרת חלק מהסיפור הוא לדעת להתרומם גם בזמנים כאלו, לייצר לעצמנו חוסן אישי, מנטלי, פיזי וסביבתי, ברגע שנדע לייצר לעצמנו חוסן עצמי כיכולות ליבה אנחנו נוכל לייצר מציאות אחרת גם בזמנים קשים יותר של אי וודאות סביבתית, זו אחריות שלנו לא רק כלפי עצמנו, כי אם גם כלפי הסובבים אותנו, ברגע שאנחנו נדע להתרומם נדע להרים אותם איתנו.

בחוסן המנטלי האישי נעסוק בחלק הראשון של המאמר שלנו,

החלק השני של המאמר הוא כל כולו מוקדש ליצירת חוסן עסקי, מבוסס על מודל שמונה השלבים לבניית יכולות חוסן עסקי, כמי שחובתנו לדעת לייצר לנו יכולות ליבה שיעזרו לנו להתרומם ולצמוח במצבים מורכבים , כך אנחנו יכולים וחייבים לייצר יכולות כאלו לעסק שלנו , זה לגמרי אפשרי , ואני רואה את ההבדל המשמעותי בין עסקים שפיתחו חוסן עסקי ויודעים להתאושש ולצמוח גם במצבים כאלו לבין אילו שלא, זכרו שהמדינה שלנו ככלל ועולם הביטוח בפרט עובר שינויים ומשברים שונים החל ממשברים ארציים כמו קורונה , ומלחמות , וכלה בשינויים קטנים יותר של רגולציה או שינוי טכנולוגי , עסק שידע לפתח לו חוסן עסקי ידע להתמודד ולצמוח מכל שינוי או משבר.

 

חוסן אישי כולל בתוכו מספר מרכיבים, וברגע שנדע לייצר יכולות ליבה על מנת להתמודד איתם נשפר משמעותית את החוסן האישי שלנו, אבל לפני כן, מספר מילים על הגדרה של חוסן

חוסן – “היכולת להסתגל בהצלחה, לשמור על כשירות תפקודית, ולהתאושש ממצוקות וממצבי לחץ משמעותיים להתמיד מול אתגרים ולהתאושש ממצבי מצוקה וקושי.”

הגדרה נוספת  שמצאתי “חוסן הוא ולא רק לשרוד את אתגר החיים, אלא ללמוד ולגדול מהם, להתחזק כתוצאה מהם.”

שתי נקודות שחשוב לשים לב אליהן :
1. בהגדרה הראשונה המילה החשובה היא להסתגל , שבניגוד למה שרובנו חושבים חוסן לא מבטא עד כמה אנחנו חזקים להתמודד עם מצבים , אלה ביכולת שלנו, לקבל מכה לדעת להתכופף, ולהתכווץ אם צריך ,  ולהתאושש מהר ולצאת קדימה דוגמא ממחישה טובה היא משל עץ האלון וקנה הסוף למי שמכיר לדעת להתכופף מול רוח חזקה על מנת לא להישבר, ולהתרומם ממנה, המטרה היא לא להיות חזקים ולשרוד קורונה , מלחמות או כל מיני אי ודאיות אחרות , אלא להיות גמישים לעשות את השינויים הנדרשים ולצאת בכל הכח.

2 .הנקודה החשובה השנייה שכדאי לשים לב אליה , שהמטרה היא לא רק לשרוד את התקופה , אנחנו גם חייבים לעצמנו לגדול ולצאת משופרים וטובים יותר לקראת המשימות הבאות  בפנינו .

מעגל השליטה אנחנו בתקופת מלחמה וכולנו מעורבים בה בצורה כזו או אחרת , אם אנחנו ישירות או הסביבה, כולנו דואגים לתוצאות הלחימה , להרוגים לפצועים , לחטופים , למצב המפונים , ועוד הרבה מאד דאגות אמיתיות ולעיתים כואבות , כל אילו הן דאגות כנות וכבדות , אבל במידה ואנחנו לא יכולים ממש לשנות את מצב המלחמה , להחזיר את החטופים היקרים, או לחסל את יחיא סינואר  אלו הופכים בעיקר דאגות  שמעסיקות אותנו , אבל לא מביאות ממש תועלת , ויש להקדיש להן מקום כי הן חשובות , אולם ,את עיקר הריכוז שלנו  אנחנו חייבים למקד  בעשייה ובפעולות שכן יש לנו שליטה עליהם , איפה שאנחנו יכולים לשנות,  שם נמצא מעגל השליטה שלנו ,  איך הסביבה והמשפחה שלנו תרגיש, איך הילדים שלנו לומדים ,  או איך העסק שלנו יתמודד עם נושאים הללו יש לנו השפעה משמעותית מאד ובזה אנחנו אמורים לרכז את רב האנרגיה שלנו , זה הכרחי לחוסן ולעשייה שלנו בכל שלב, לרכז את עיקר תשומת הלב במעגל השליטה שלנו.

 

זכוכית מגדלת  – המציאות שלנו היא רחבה וכוללת אלמנטים רבים  , הכוללות שינויים ואי וודאות ועלינו לבחון במה אנחנו רוצים להתרכז , איפה נרצה להאיר , איפה נשים את זכוכית המגדלת שלנו, דנו בעובדה שאנחנו נרצה לעסוק בנושאים ממעגל השליטה וגם שם יש נושאים חשובים יותר וחשובים פחות,  כאלו שרק או בעיקר אנחנו יכולים לתרום וכאילו שגם אחרים יכולים , עלינו לבחור איפה לשים את הזרקור על מנת שנהיה אפקטיביים ביותר.

עוגנים  –  לכל אחד מאיתנו יש מספר עוגנים שיכולים לחזק אותו, בתקופות מורכבות יותר לשמור עליו מליפול,  זה יכול להיות משפחה ,  חברים , זה יכול להיות חפץ שעוזר לו להתחזק חזר ולחשוב , קדימה זה יכול להיות עשייה , תרומה ועשייה למען אחרים שישמש רבים בארץ בתור עוגן מחזק , עלינו למצוא שניים שלושה עוגנים שמחזקים אותנו שמביאים אנרגיה על מנת להמשיך קדימה.

תקווה ומטרה  – “ההבדל בין עצב לדיכאון הוא תקווה ” זו אבחנה פסיכולוגית ידועה , לפעמים זמנים כאלו מביאים אותנו למצבים קשים , אישית , והרבה פעמים השמירה על תקווה היא עושה את כל ההבדל .

חשיבה אופטימית  – להסתכל ולבחון את חצי הכוס המלאה , לפעמים קל להגיד מלבצע , אחד הטיפים הטובים להצליח לעשות  את זה הוא להתרכז בעשייה ובכאן ועכשיו , למצוא את הטוב בדברים הקטנים כל פעם מחדש

חוסן גופני  – חלק מהעניין של חוסן מנטלי היא פעילות הגוף , אין ספק שהנפש שלנו משפיעה על הגוף , אך המצב הוא גם הפוך פעילות הגוף משפיעה גם על הנפש , כאשר אני מדברת , לא רק על פעילות גופנית , שהיא מאד רצויה , אלה גם על תזונה נכונה , על נשימות  וגם שינה סדירה , כשקשה לנו קל מאד להזניח את הגוף שלנו , אין לנו חשק לכלום , ודווקא אז הגוף והחוסן שלנו תלוי בדבר.

חוסן חברתי  – יכולות הליבה החשובה האחרונה היא לדעת לייצר מערכות יחסים , ולשמור עליהם גם בעתות משבר , כאשר מחקרים רבים שנעשו בעולם מצאו שמדד לאושר ולחיים ארוכים היא הימצאות בתוך חיי קהילה מפותחים וטובים.

ויסות עצמי – היכולת שלי להבחין בין חשיבה לוגית לרגש , להבין מה בא מהבטן ומה בא מהראש והיכולת שלי בזמנים מורכבים לפעול מהראש על מנת לעשות את הדברים הנכונים .

כל אלו בונים לנו את יכולות החוסן האישי שלנו ומפנות מקום לחלק השני לבניית החוסן העסקי.

 

שלכם ובשבילכם,

רוני יונג

יועצת ארגונית ועסקית עם התמחות וניסיון בעולם הביטוח.

רוני יונג
רוני יונג

קצת עלי

מעל 20 שנות ניסיון בניהול בעולמות השיווק והמכירות בחברות גדולות, מלווה ארגונים, סוכנויות ביטוח , ובעלי עסק בתחומים שונים יד ביד , צעד אחר צעד להצלחה, לגידול משמעותי במכירות ולשינוי מהותי בעסק .

מאמרים חדשים