חוסן אישי ועסקי, איך ממשיכים קדימה – חלק ב

חוסן אישי ועסקי, איך ממשיכים קדימה – חלק ב

בחלק הראשון של המאמר דנו בחוסן אישי ובמספר כלים המאפשרים אותו , אנחנו צריכים להישאר אופטימיים , להתרכז בכאן ועכשיו , למצוא את העוגנים שיעזרו לנו, לאכול ולנשום נכון, לישון כמו שצריך , להיות מרוכזים בעשייה ובתרומה לאחרים, אנחנו חייבים להיות נקודת אנרגיה ואור כדי לאפשר לסובבים שלנו לצאת קדימה גם בזמנים מורכבים.

החוסן האישי חשוב גם בהסתכלות עסקית מאחר ואנחנו המרכז של העסק שלנו , אם אנחנו לא נתפקד העסק יתקשה לתפקד.

בחלק הזה אני אתמקד בחוסן העסקי , כפי שאפשר לבנות יכולות ליבה לעצמנו על מנת לעבור תקופות מורכבות בהצלחה ולהיות מנהיגים לאחרים , כך גם ניתן לפתח יכולות ליבה לעסק שלנו על מנת שבמצבים מורכבים של אי וודאות יוכלו לעמוד איפה שעסקים אחרים נופלים ולפרוץ קדימה.

אנחנו חיים בתקופה מורכבת והמצב נכון שבעתיים כשמדובר בעולם העסקי ככלל, ובעולם הביטוח בפרט , ולכן חוסן עסקי הוא סופר חשוב להצלחת העסק.

הרעיון החל כבר לפני שנתיים , למי שלא זוכר היינו בהתפתחות הקורונה , תקופה בה לקוחות רבים ישבו עם פנים מודאגות ,מה עושים, כל מה שהסתמכנו עליו השתנה , כבר אין פגישות מכירה פנים מול פנים , לאנשים נפגעה המשכורת , לאף אחד אין רצון לשיחות מכירה , מה עושים?

זו הייתה בעיה חוזרת למספר לקוחות לא מבוטל , וחשבתי איך אני מייצרת תבנית/ פתרון , שישמש ככלי או מודל שמכין ומאפשר לעבור תקופות כאלו , עיקר החומר שמצאתי עסק בחוסן אישי ופיזי , או לחילופין  בחוסן שנגע לעולם המיחשוב , איך להתאושש מנפילות מחשב או התקפות סייבר ,או בחוסן ארגוני שמסתכל באמת על העובדים בארגון,   מעט מאד אם בכלל על חוסן עסקי על איך להכין את העסק שלנו שידע להתמודד להתאושש מהר מבחינה עסקית ולצאת קדימה בתקופות מורכבות כאשר אי הוודאות גדולה.

לאחר עבודה בנושא עם מספר לא מבוטל של בעלי עסקים ובהשראת מודל של יכולות ליבה אישיים פיתחתי את מודל שמונת השלבים לחוסן עסקי , מודל שיכול לעזור ולתת כלים להתמודדות במצבים אלו.

עבודה עם המודל היא תהליכית וחשובה ומייצרת תוצאות מרשימות במיוחד, מפאת מקום ניגע מעט בכל חלק, צריך לזכור שכל חלק חשוב ועומד בפני עצמו,  וכחלק מהמודל כולו.

 

 

1. טווח ארוך
כשאנחנו בונים עסק , אנחנו בונים אותו בהסתכלות קדימה לשנים , המטרה היא לא רווח מהיר , לרוב אנחנו משקיעים ובונים אותו לאט לאט לעיתים חודשים ושנים עד שמצליחים לבסס אותו ולהביא אותו למקום הרצוי , ולכן גם נקודת ההסתכלות שלנו צריכה להיות בטווח רחוק יותר.
כל מי שהלך על קורה או חבל דק אמרו לו שהטריק לשיווי משקל הוא להיות מרוכזים בנקודה באופק , לשים לב מה קורה מסביבך , אבל להיות מרוכזים בנקודה רחוקה יותר , זו הדרך לשמור על יציבות לאורך זמן
גם בעסק עלינו לבנות את תמונת הניצחון את המגדלור שלנו לנקודת זמן רחוקה , שלא מושפעת ממשברים זמניים , אם אנחנו שמנו לנו למטרה לבנות סוכנות עם מחזור של מליון בסיכונים וחמישים מיליון בפיננסים , שינויי המצב ישנו את הטקטיקה אבל לא את כיוון המטרה , כך שגם בתקופות משבר הכיוון והפוקוס נשמר , חשוב לדעת גם התמונה הסופית תשתנה , אבל לא מתנודות או משברים זמניים.
טיפ שלקוחות רבים נעזרים בו הוא לכתוב את התמונה המנצחת העסקית שלך לטווח הארוך ולתלות אותה במשרד במקום שאתה תראה כל הזמן.

2. ניתוח פנימי , וחיצוני
השלב השני הוא ניתוח פנימי אל מול הסביבה החדשה, אנחנו כבעלי עסק מודעים למטרה שלנו בטווח רחוק ועכשיו אנחנו צריכים לנתח את העסק שלנו , תהליכי מכירה , תהליכי שירות , תהליכי שיווק, תהליכים פנימיים , מה אנחנו עושים נכון ומה פחות ומה מתאים לעשות במצב הנוכחי .
בשביל השלב הזה אנחנו גם צריכים להבין ולנתח את מצב השוק והלקוחות שלנו , מצב השוק מאד שונה ומשתנה כאשר יש מלחמה או קורונה או משבר כלכלי כזה או אחר , ואנחנו צריכים ורוצים להבין איך הדבר משפיע על הלקוחות שלנו ולגזור את התהליכים הפנימיים שלנו בהתאם.

3. ניתוח חוזקות והזדמנויות
השלב השלישי , אנחנו כבר יודעים את המטרה קדימה , אנחנו כבר מכירים את המצב בשוק ואת התהליכים הפנימיים שלנו , בוחרים שלוש נקודות בהן או אנחנו חזקים ויכולים לעשות שם שינוי , במאמץ קטן או בעלות נמוכה יחסית , איפה שאפשר לבלוט קדימה מאחרים במצב השוק הנוכחי.

4. עבודה גמישה – פרויקטלי
זוני נקודה חשובה על מנת להגביר את החוסן העסקי שלי , מילת הקסם היא גמישות , כולנו בונים את העסק לטווח ארוך ועל מנת שיהיה חסין יחסית לשינויים , לכל מטרה לטווח ארוך יש הרבה מאד מטרות ויעדים בדרך בהתאם למצב , וברגע שאנחנו מייצרים גמישות ארגונית , אנחנו יכולים להתאים את עצמנו למצבים שונים ולהתמודד איתם בהצלחה רבה , אחת הדרכים הטובות לייצר גמישות , היא על ידי צורת עבודה פרוייקטלית , על בסיס זמן קבוע , כך שניתן לעדכן עם שינוי המצב.

5. טכנולוגיה
עסקי הביטוח הם עתיקים מאד , אבל גם מאד משתנים כל הזמן, והיום במובנים רבים הם תלויי טכנולוגיה , כאשר אנחנו יודעים להטמיע טכנולוגיות עדכניות בעסק שלנו , היכולת שלנו להתגמש, לשנות, ולעקוב אחרי שינויים גדלה משמעותית , ומאפשרת לצאת קדימה במצבים מורכבים.

6. מערכות יחסים
חוסן עסקי נמדד גם ביציבות , וקהל לקוחות יציב ונאמן , אחת מיכולות הליבה שעסק רוצה שיהיה לו את היכולת לפתח מערכת יחסים עם לקוחותיו , זהו כלי מאד חזק מבחינות רבות , בין השאר היכולת הזו מאפשרת קהל לקוחות נאמן וחוזר , שמאפשר יציבות וחוסן לעסק

7. יכולת לייצר לייצר מוצר/שירות /ביקוש
בתור עסק אנחנו מתנהלים מול שוק קיים משתנה ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו אליו , ברגע שעסק הצליח לפתח צורת שירות שונה , לייצר ביקוש משלו ,או מוצר שעטוף בצורה שיווקית ( בעולם הביטוח אפשר לייצר עטיפה שיווקית ) הוא מייצר שוק חדש , ופחות תלוי בשינויים של השוק הקיים, אם סוכנות ביטוח הצליחה לייצר שירות או ביקש שונה , בהגדרה החוסן העסקי שלה מתחזק משמעותית

8. חשיבה לוגית
בתקופות מורכבות בעיקר במצב לחימה יש נטייה להחליט מהבטן ומהרגש ופחות מהראש , כחלק מחוסן עסקי עלינו לוודא שכל ההחלטות שקשורות לעסק חייבות לבוא מהראש , הרגש ותחושת הבטן שלנו הם סופר חשובות , בתקופת רגישות עם הרבה אי ודאות יש לתקף אותן כחלק מהחוסן העסקי שלנו.

לסיכום נכון שאנחנו נמצאים בתקופה לא פשוטה ומורכבת , אבל חשוב שלא נוותר לעצמנו על עצמנו ונחזק את כל אחד משמונת השלבים של החוסן העסקי , וכך נוכל להתמודד טוב יותר במצבים אלו ולייצר תוצאות עסקיות טובות ואף יוצאות דופן.

 

שלכם ובשבילכם,

רוני יונג

יועצת ארגונית ועסקית עם התמחות וניסיון בעולם הביטוח.

רוני יונג
רוני יונג

קצת עלי

מעל 20 שנות ניסיון בניהול בעולמות השיווק והמכירות בחברות גדולות, מלווה ארגונים, סוכנויות ביטוח , ובעלי עסק בתחומים שונים יד ביד , צעד אחר צעד להצלחה, לגידול משמעותי במכירות ולשינוי מהותי בעסק .

מאמרים חדשים